رشته EMBA

رشته EMBA در کشور ما با نام MBA اجرایی نیز معرفی می شود. این رشته شاخه ای کاربردی از رشته MBA می باشد. طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا در این رشته به جای تمرکز بر موضوعات تئوری بر بحث های عملکردی تمرکز بیشتری شده است. اولین بار این رشته در سال 1943 در دانشگاه شیکاگو یعنی چیزی حدود 35 سال بعد از معرفی رشته  MBA آغاز به فعالیت نمود. چندی بعد در همان سال ها اولین گروه فارغ التحصیلان این رشته به دنیای اقتصاد و علوم تئوریک مدیریت معرفی شدند. علاقمندان به این رشته می توانند با حضور در دوره های تخصصی EMBA در شاخه های مختلف این علم تحصیل کنند. امور مالی، بازاریابی، حسابداری و بسیاری از علوم دیگر مدیریتی برخی از آموزش های رایج در این رشته هستند.

تمرکز اصلی در رشته MBA اجرایی در جهت تربیت رهبران آینده اقتصاد و تقویت مهارت علمی آنها در کسب و کار می باشد. البته بیشتر افرادی که در این دوره ها حضور می یابند افرادی هستند که از تجربه کاری بیشتری در فرایند مدیریت برخوردار هستند. افرادی که در شاخه های مختلف اقتصادی فعالیت می کنند از جمله افرادی می باشند که در این رشته تحصیل می کنند. این افراد رهبری گروه های مختلف را در سازمان بر عهده دارند. در نتیجه با تحصیل در این رشته آنها میزان توانمندی خود را در رهبری تیمی افزایش خواهند داد.

Executive MBA

معرفی رشته EMBA

EMBA مخفف کوتاهی از عبارت Executive Master of Business Administration می باشد. در ترجمه تحت الفظی به این عبارت مدیریت اجرایی نیز گفته می شود. در سازمان ها از نظر عملکرد و جایگاه شغلی سلسله مراتبی تعریف شده است. برای مثال در اغلب شرکت ها مدیران اجرایی یا همان مدیر عامل بالاترین جایگاه عملکردی را دارد. انتخاب مدیران اجرایی در سازمان ها گاها بر عهده هیئت مدیره سازمان ها می باشد. مدیران اجرایی نیز در شرکت ها به عنوان پلی میان اعضای هیئت مدیره و کارکنان سازمان ها ایفای نقش می نمایند. تعیین نقش اجرایی افراد در سازمان ها از مهمترین وظایف مدیران اجرایی در ارگان ها می باشد. ارزیابی و نظارت دقیق بر عملکرد افراد در سازمان را می توانیم به عنوان یکی از نقش های مدیران در سازمان ها معرفی نماییم.

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا فارغ التحصیلان رشته Executive MBA در سازمان ها دارای نقش مدیریتی می باشند. به شکلی که نظارت بر عملکرد درون سازمانی و برون سازمانی از مهمترین نقش های مهوله به مدیران اجرایی در سازمان ها می باشد. آنها وظیفه دارند تا با بررسی امور داخلی و خارجی شرکت و بررسی بازخوردها نقاط مثبت و منفی را در سازمان شناسایی کنند. در نهایت نسبت به رفع و تقویت آن نقاط مثبت و منفی اقدام نمایند. تنظیم و مدیریت شیوه هزینه بودجه، مدیریت اهداف و برنامه‌های بلند و کوتاه مدت درون سازمانی از وظایف دیگر مدیران اجرایی در شرکت ها است.

MBA اجرایی

 معرفی گرایش های کاربردی در رشته Executive MBA

یکی از شاخه های تحصیلات تکمیلی در رشته MBA همان رشتهExecutive MBA می باشد. این شاخه از رشته مدیریت نیز مانند سایر زیر شاخه های دیگر برای آموزش مدیران ارشد شرکت ها و سازمان ها طراحی شده است. در نتیجه کسب دانش در این رشته سبب می شود تا دانش مدیریت به راحتی در محیط کار قابل پیاده سازی باشد.

از زبان دکتر ماکان آریا پارسا دانش آموختگان این رشته اغلب باید دوره هایی مانند مدیریت منابع انسانی، تحلیل رفتاری، مدیریت تحول، مدیریت مالی، بازاریابی و حسابداری را سپری نمایند. از جمله گرایش های شناخته شده برای این رشته نیز می توانیم به گرایش مالی و حسابداری، مدیریت فرایندها، مدیریت استراتژیک، گرایش بازاریابی و گرایش منابع انسانی اشاره نماییم. تحصیل در هر یک از شاخه های این رشته می تواند شرایط را برای بهبود عملکرد مدیران در سازمان ها فراهم نماید.

تفاوت mba و emba

رفع موانع برای افزایش توانمندی مدیران

طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا مدیران اجرایی شرکت برای حضور در رشته EMBA با موانع متفاوتی رو به رو هستند. یکی از مهمترین موانع برای حضور مدیران در این دوره ها مشکل محدودیت زمانی آنها است. در واقع مدیران نمی توانند با تعطیل نمودن کسب و کار خود در دوره های مدیریت اجرایی حاضر گردند. همچنین ترک کار برای افزایش توانمندی مدیریتی این افراد بدون شک انتخاب نادرستی برای آنها محسوب می شود.

اغلب موسسات آموزشی برای افزایش رضایت مدیران و حضور آنها در رشته EMBA شرایط خاصی برای آنها طراحی نموده اند. همچنین در دوره MBA اغلب افرادی که حضور داشتند دانشجوهای جوانی هستند که نسبت به مسائل عملی تجربه چندانی ندارند. در نتیجه این افراد مانند لوح سفیدی می باشند که تمام آموخته ها را جذب و در مسیر آینده به کار می بردند. این در حالی است که اغلب مدیرانی که تمایل به شرکت در دوره های MBA  را دارند نسبت به مسائل مدیریتی دارای پیش فرض هایی می باشند. در نتیجه حضور در دوره های MBA نمی تواند برای این افراد چندان مفید و کاربردی باشد. در نتیجه توصیه میشود تا مدیران برای افرایش توانمندی شغلی به جای حضور در دوره های مدیریت MBA در مدیریتهای اجراییحضور یابند.

بررسی برخی از مزیت های شناخت اصول کاری در مدیران اجرایی

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا مزیت اولی که می توانیم برای مدیران در این مسیر نام ببریم این مورد است که شناخت اهداف و برنامه ها به افراد انگیزه بیشتری برای ورود به مسیر جدید می دهد. در واقع طراحان رشته EMBA کار را بسیار گسترش داده اند و از ارائه دروس تئوری به تنهایی در این رشته اجتناب نموده اند. در نتیجه علاقمندان به این گرایش می توانند در این دوره ها علاوه بر دروس تئوری با مفاهیم عملکردی بیش از سایر گرایش های MBA آشنا شوند.

اما تجربه های کاری می تواند مدیران را در مسیر آموزش رشته MBA اجرایی با چالش های فراوانی مواجه نماید. ما همگی به خوبی می دانیم که افراد غالبا در مقابل تغییر نوع نگرش خود به مسائل مختلف مقاومت می کنند. این امر در رابطه با مدیران شرکت ها و سازمان ها نیز صدق می نماید. در نتیجه گاها مدیران در مقابل تغییر نوع نگاه خود به موضوعات مختلف مقاومت می کنند. در نتیجه موسسات برای کاربردی نمودن این دوره ها تلاش می نمایند تا با از بین بردن موانع سبب شوند تا حضور در این دوره ها برای مدیران کاربردی تر و مقبول تر گردد.

وظایف مدیریت اجرایی

این مطلب ادامه دارد…

دیدگاه ها